
Kun Emma Lahtisella oli edessään alan vaihto ravintola-alalta, hän kiinnostui merkonomin opinnoista. Tapiolan Lämmöstä saadun työpaikan myötä opiskelusuunnitelmat kuitenkin lykkääntyivät.
”Ajattelin kuitenkin jo silloin, että katsotaan, pystynkö myöhemmin opiskelemaan työn ohella”, Lahtinen kertoo.
Suunnitelma opiskelusta työn ohella toteutui ja Lahtinen valmistuu syksyllä 2023. Oppisopimusopiskelun joustavuus on sopinut hyvin kahden lapsen vanhemmalle.
”Opintoja pystyy tekemään omaan tahtiin elämäntilanteen mukaan. Olisin voinut valmistua nopeamminkin, mutta olen mennyt aika lempeästi eteenpäin”, Lahtinen kertoo.
Opintoihin liittyvä kehittämistyö hyödyttää työyhteisöä ja asiakkaita
Isännöinti-, asiantuntija-, huolto- ja kunnossapitopalveluita tarjoavan Tapiolan Lämmön asiakkaina on asunto- ja kiinteistöyrityksiä, kuten Sato ja Lumo. Jokaisella toimijalla on oma asiakkuuksienhallintajärjestelmänsä, johon kirjataan esimerkiksi huoltoilmoitukset. Tapiolan Lämpö vastaa myös avainten luovuttamisesta.
Osana palvelumuotoilun opintokokonaisuutta Lahtinen teki Tapiolan Lämmön yhteistyöyrityksille avainten luovuttamiseen liittyvän ennakkokyselyn, jossa hän selvitti kiinnostusta avainten ennakkolainaukseen. Kyselyn pohjalta luotiin uusi toimintamalli, joka poistaa huoltoyritysten henkilöstöltä tarpeen jonottaa avaimia ja auttaa Tapiolan Lämpöä ennakoimaan toimintaa.
”Tämä näkyy sitten työhyvinvoinnissa asti. Kun pystymme paremmin ennakoimaan toimintaa, tiedämme milloin pitää ruokatauot ja pystymme työskentelemään vapaammin. On enemmän keskeytyksetöntä työaikaa”, yksikönpäällikkö Riina Puuska kuvailee.
Opiskelijakollegat oppimisen tukena
Lahtinen kertoo saaneensa opintojen aikana paljon ajatuksia myös opiskelijakollegoiltaan. Merkonomiksi oppisopimuksella opiskelevien ryhmässä kaikki työskentelivät eri yrityksissä ja yhteiset juttutuokiot tarjosivat laajempaa käsitystä asioihin.
”Vaikka teemme töitä eri aloilla, saimme toisiltamme uusia ideoita työhön. Myös opettajat olivat todella kivoja ja sain heiltä paljon apua”, Lahtinen kertoo.
Oppisopimuksella opiskelemiseen kuuluu paljon vapautta. Samalla opiskelijalla itsellään on suurempi vastuu opintojen etenemisestä. Lahtinen kertoo saaneensa vastuuopettajalta nopeasti vastaukset kaikkiin mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin.
Priorisointi ja töiden sekä opintojen järjesteleminen kasvattaa tärkeitä työelämätaitoja. Puuska toteaa Lahtisen aikatauluttaneen tehtäviä ihailtavalla tavalla ja seuranneensa ilolla tämän kehittymistä opintojen aikana.
”Meillä oli haasteita ja hankaliakin tehtäviä, mutta Emma selviytyi mielettömän hienosti”, Puuska toteaa.
Lahtinen näkee itsekin tutkinnon tuoman ammatillisen kasvun.
”Tuli ammatillista ymmärrystä enemmän. Olen oppinut esimerkiksi yrityksen liiketoiminnan periaatteista ja toiminnasta paljon sellaista, mitä en ollut aiemmin ajatellut. Voisi sanoa, että on tullut erilainen työrauha sydämeen, kun ymmärtää asioita”, Lahtinen kertoo.

Opiskelijat ovat Tapiolan Lämmölle rikkaus
Tapiolan Lämmössä opiskelemiseen kannustetaan, ja yrityksessä onkin suoritettu useita oppisopimuksia. Moni Omnian opiskelija suorittaa myös opintoihin kuuluvan työelämässä oppimisen jakson yrityksessä. Yritykseen on myös luotu harjoitteluohjelma yhteistyössä Omnian kanssa.
”Kannustamme, ja haluammekin, että meidän työntekijämme lähtevät opiskelemaan. Moni suorittaa merkonomin opinnot tai esimerkiksi lähiesimiestutkinnon. Opintokokonaisuudet ovat äärettömän tärkeitä meidän työyhteisölle”, Puuska kertoo.
Työnantajan näkökulmasta on tärkeää voida tarjota työntekijöille mahdollisuuksia tehdä erilaisia projekteja ja saada työhön vaihtelua. Opinnoista saatu osaaminen hyödyttää parhaimmillaan koko yritystä.
”Kävimme esimerkiksi tämän Emman tekemän kyselytutkimuksen läpi konsernin asiakaspalveluyksikön palaverissa. Kerroimme mitä oli tehty, millaista positiivista palautetta saimme urakoitsijoilta ja mitä teemme seuraavaksi”, Puuska kertoo.
Oppisopimus antaa paljon työnantajalle, mutta vaatii myös sitoutumista.
”Tietysti oppisopimus myös vaatii työnantajalta erilaista ennakointia, jotta työtehtävät edistävät opintoja. Vaikka koulutöitä ei tehdä työajalla, pitää olla aikaa sparrailla yhdessä ja miettiä sopivia projekteja. Se on kuitenkin todella mielekästä, kun pystyy tukemaan työntekijän vahvuuksia. Työntekijä saa onnistumisia ja ammatin”, Puuska toteaa.
”Oppisopimusopiskelijat ja harjoittelijat ovat meille rikkaus”, Puuska toteaa.
Oppisopimus pähkinänkuoressa
Oppisopimus on määräaikainen työsopimus, joka solmitaan työntekijän, työnantajan ja koulutuksen järjestäjän välillä. Opiskelija saa oppisopimuksen ajalta työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja suorittaa ammattiopintonsa työssä oppien. Lisäksi opiskelija suorittaa oppilaitoksessa teoriaopintoja sekä yhteisiin tutkinnon osiin kuuluvia opintoja, kuten matematiikkaa ja viestintää.
Työtä ja tulevaisuutta
Tämä teksti on julkaistu osana Työtä ja tulevaisuutta -juttusarjaa.