Mehiläisen sosiaalipalveluissa työskentelevät esihenkilöt voivat jatkaa Mehiläisen Akatemia-opintoja yritykselle räätälöidyssä Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnossa. Mehiläisen työntekijät opiskelevat omassa ryhmässään.
Tavoitteena on tarjota esihenkilöille parhaat opit ja käytännöt paitsi Omnian kouluttajilta, myös organisaation sisältä, kun esihenkilöt pääsevät tutustumaan kollegoihinsa eri puolilta Suomea.
Mehiläisellä opitaan kollegoilta
Amanda Väätämöinen työskentelee Mehiläisellä tiimivastaavana ja on jatkanut Akatemia-opinnoista Omniaan. Väätämöisen johdettavana on Espoon alueen Mainiokodeissa kiertävää työtä tekevien ammattilaisten porukka.
Väätämöisen opinnot kulkevat käsi kädessä työn kanssa. Koulutuksesta Väätämöinen on saanut erityisesti tiedollista osaamista ja päässyt peilaamaan omaa tekemistään.
Vanhustyössä työskentelevä Väätämöinen on päässyt koulutuspäivinä keskustelemaan kollegoidensa kanssa, jotka toimivat mielenterveyskuntoutujien ja vammaisten palveluissa sekä lastensuojelussa.
”Kollegoiden pointeista ja opiskelumateriaalista olen saanut paljon ajattelemisen aihetta. Toiveena oli, että saan omaan arkeen ja työntekoon välineitä. Se on toteutunut hyvin”, Väätämöinen toteaa.
Koulutus antaa uusia näkökulmia muuttuvaan työelämään
Väätämöinen on opinnoissaan päässyt työstämään myös monikulttuurisen työpaikan toimintatapoja.
”Olemme pienryhmäkeskusteluissa pohtineet, kuinka voimme käyttää monikulttuurisuutta työyhteisössä voimavarana”, Väätämöinen kertoo.
Koulutus on herätellyt Väätämöistä pohtimaan, millä tavalla työelämä on muuttumassa. Työn tekemisen tapojen muuttuessa vaaditaan uudenlaista johtamisen taitoa.
”Jos on esimerkiksi ollut jonkinlainen konfliktitilanne, olen palannut opiskelumateriaalien pariin ja miettinyt, mitä siellä aiheesta sanotaan”, Väätämöinen kertoo.
Väätämöisen opinnot ovat vielä kesken, mutta hän kertoo koulutuksen hyödyn näkyvän jo nyt koko työyhteisössä.
Pilkkeen akatemiaopinnot jatkuivat avoimessa ryhmässä
Heidi Vainio työskentelee Pilke-päiväkodeilla päiväkodin johtajana. Hän luotsaa kahden varsinaissuomalaisen päiväkodin toimintaa.
Aloitettuaan esihenkilötehtävissä Vainio suoritti Pilke-akatemian oman koulutuksen ja jatkoi myöhemmin opintoja suorittamalla Omniassa Lähiesimiestyön ammattitutkinnon. Vainio opiskeli samassa ryhmässä muiden samaa tutkintoa suorittavien kanssa. Vaikka Pilkkeen esihenkilöt opiskelevat muiden tutkinto-opiskelijoiden kanssa samassa ryhmässä, on heille järjestetty myös pienryhmäohjausta.
Tutkinnon suorittaminen on hyvä tapa lisätä osaamista ja rakentaa urapolkua.
”Olen kiinnostunut kehittämään itseäni johtajana sekä yleisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisena. Kiinnostuin koulutuksesta, sillä halusin lisää vahvistusta työhöni”, Vainio kertoo.
Työnantaja myös mahdollisti opintojen yhdistämisen täysipäiväiseen työhön.
”Kun saa tehdä opintoja työaikana, ei tarvitse uhrata ilta-aikaa. Ymmärretään työn ja vapaa-ajan tasapainon merkitys esihenkilön jaksamisessa”, Vainio toteaa.
Koulutus antoi mahdollisuuden pysähtyä oman työn äärelle
Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa on keskeistä oman työn ja työyhteisön toiminnan kehittäminen. Suuri osa oppimisesta tapahtuu työpaikalla.
Vainio nostaa koulutuksen sisällöistä esille esimerkiksi työnantajamielikuvan pohtimisen.
”Työnantajamielikuvan arviointitehtävä oli mielenkiintoinen, sillä alan henkilöstötilanne on haastava. Pilkkeen strategiassa on tavoitteena olla alan ykköstyönantaja. Pohdin sitten itse, että mitkä olisivat tähän liittyen tärkeimpiä asioita ja otin ne itselleni tavoitteiksi”, Vainio summaa.
Vainio kokee koulutuksen vaikuttaneen myös siihen, kuinka työntekijät esihenkilönsä näkevät.
”Koulutuksesta saa varmuutta johtaa tiedolla. Sitä myötä työntekijöiden luottamus on kasvanut”, Vainio toteaa.
Työtä ja tulevaisuutta
Tämä teksti on julkaistu osana Työtä ja tulevaisuutta -juttusarjaa.