Kahden vuoden välein tehtävään kyselyyn vastasi 460 Omnian ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Kansallisella tasolla vastaajia oli 15 580.
Ohjaus ja ryhmään kuuluminen tukevat oppimista
Omniassa on viime vuosina panostettu erityisesti opinto-ohjaajien ja erityisopettajien määrään hyvän ohjauksen takaamiseksi. Vuoden 2022 Amisbarometrissa vain 37,5 % opiskelijoista koki saavansa riittävästi tukea opintoihin ja nyt vastaava luku on 65 %. Lähes kaksinkertaiseksi noussut tulos osoittaa, että panostaminen tukeen on ollut tehokasta ja näkyy opiskelijoiden arjessa.
Työtä opiskelijakokemuksen parantamiseksi jatketaan. Omniassa tavoitteena on, selkiyttää entisestään ohjauksen ja tuen toimijoiden rooleja sekä kokonaisuutta siten, että jokainen opiskelija saa riittävää ja oikea-aikaista tukea opintoihinsa. Tärkeänä painopisteenä on myös varmistaa, että opinnot etenevät henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti.
Opinnoissa menestymiseen ja opiskeluarjessa jaksamiseen vaikuttaa suuresti myös yhteisöllisyyden kokemus. Tämän merkitys on Omniassa tunnistettu. Yhteisöllisen toiminnan kehittämiseksi ja toteuttamiseksi on lisätty matalan kynnyksen toimintaa ja perustettu toimipistekohtaisten hyvinvointi- ja turvallisuusryhmien toiminta. Amisbarometrin mukaan Omniassa on kokemus ryhmän yhteishengestä kasvanut.
Opetuksen laatuun panostetaan toteutussuunnitelmatyöllä
Ohjauksen ja tuen lisäksi Omniassa on panostettu opetuksen laadun kehittämiseen. Keskeisenä tekijänä tässä työssä on opetuksen toteutusten suunnittelu, jossa on siirrytty yhtenäiseen toimintamalliin. Muutos tiivistää opettajien yhteistyötä pedagogisessa kehittämisessä sekä lisää opetuksen tasalaatuisuutta.
Toteutussuunnitelmien merkitys opiskelijoiden henkilökohtaisten opintojen suunnittelussa ja ohjauksessa on suuri. Toteutussuunnitelmat pohjautuvat valtakunnallisiin tutkinnon perusteisiin, jotka ohjaavat ammatillisen koulutuksen opetusta ja arviointia sekä varmistavat valmistuvien ammattilaisten osaamisen. Valtakunnalliset perusteet ja Omnian toteutussuunnitelmat löytyvät ePerusteet-verkkosivustolta.
Toteutussuunnitelmia tehtäessä määritetään tutkinnon toteutusvaihtoehdot sekä pedagogiset ratkaisut. Tavoitteena on varmistaa, että jokainen opiskelija saa laadukkaan opetuksen ja oppimiskokemuksen sekä sen myötä työelämä saa tarvitsemaansa osaamista ja osaajia.
Työelämätaidot tärkeitä opiskelijoiden työllistymisen kannalta
Valtakunnallisesti 70 % kyselyyn vastanneista kokee, että työelämässä oppimisen jakso oli hyödyllinen ja parantaa työllistymisen mahdollisuuksia. Lisäksi 70 % vastaajista kokee, että heillä oli riittävät työelämässä tarvittavat valmiudet aloittaessaan ensimmäisen työelämässä oppimisen jaksonsa.
Omnia tulee vahvistamaan urasuunnittelun merkitystä henkilökohtaistamisprosessia. Työllistymisen suunnittelu ei saa jäädä opintojen loppuvaiheeseen. Opiskelija tekee opiskelu- ja urasuunnitelman sekä arvioi työelämässä tarvittavien taitojen oppimista opinto-ohjaajan ja vastuuopettajan ohjauksessa.
Urasuunnitelmaan panostamalla opiskelijaa tuetaan hänen tavoitteessaan työllistyä tai siirtyä jatko-opintoihin valmistuttuaan.
“Amisbarometrin tulokset osoittavat, että kehittämistoimilla on suora vaikutus opiskelijoiden kokemaan koulutuksen laatuun. Ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkauksista huolimatta, meidän on jatkossakin pystyttävä varmistamaan opiskelijoiden onnistuminen opinnoissaan ja urapolullaan", kertoo Omnian johtava rehtori Maija Aaltola.
Amisbarometri
Amisbarometri on kahden vuoden välein toteutettava kyselytutkimus, joka kartoittaa ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden näkemyksiä. Kyselyn tulokset kertovat ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien mielipiteen opetuksesta ja ohjauksesta, työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta, opintojen etenemisestä, tulevaisuuden odotuksista ja opiskelijoiden vapaa-ajasta ja hyvinvoinnista.