Hyppää pääsisältöön

SusTexEdu -hankkeessa etsittiin ratkaisuja tekstiilialan kestävään kehitykseen

Uutinen | 08.03.2024
EU:n rahoittamassa SusTexEdu-hankkeessa kehitettiin tapoja lisätä tekstiili- ja vaatetusalan kestävän kehityksen ja kiertotalouden osaamista koulutuksen avulla. Hankkeen tuloksia esiteltiin Omniassa 6.3.2024 järjestetyssä päätösseminaarissa.
SusTexEdu-hankkeen päätösseminaarin osallistujia ryhmäkuvassa. Kuvassa on 16 ihmistä.

SusTexEdu-hankkeessa kehitettiin avoin kurssikokonaisuus, joka keskittyy tekstiili- ja vaatetusalan vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen toiminnan eri vaiheissa. Päätöstilaisuudessa puhunut tutkimuspäällikkö Tarja Lang Omniasta toi esille, että EU:n selvityksen mukaan alan työvoimasta vain 13 prosentilla on riittävän korkea osaaminen, jotta alaa voidaan kehittää EU:n tavoitteiden mukaisesti kestävämpään suuntaan. Osaajapula vaikuttaa myös uusien lahjakkuuksien hakeutumiseen alalle sekä pienten ja keskisuurten yritysten syntymiseen.

Tekstiilialalle tarvitaan lisää korkeaa osaamista

Samaan aikaan, kun ostettavien tekstiilituotteiden määrä on kasvanut, on niihin käytettävän rahan määrä pienentynyt ja yksittäisten tuotteiden käyttökertojen määrä laskenut 40 prosentilla. EU:ssa asiaan on reagoitu luomalla tekstiilistrategia, joka osaltaan luo alan koulutukselle osaamisvaatimuksia.

Hankkeen päätöstilaisuudessa puhuneet tutkijatohtori Linda Turunen Aalto-yliopistosta sekä Suomen tekstiili- ja muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski toivat puheenvuoroissaan esille kuluttajien roolin. Alan muutos ei tapahdu, jos kuluttajien käytöksessä ei tapahdu muutosta. Yritysten on kuitenkin mahdollista vaikuttaa kuluttajien käytökseen. Tärkeää olisi oppia katsomaan koko alan ekologista kestävyyttä kokonaisuutena vain yksittäisten yritysten toimintaan keskittymisen sijasta. 

Panostamalla alan koulutukseen voidaan kuluttajille tarjota uusia tapoja kuluttaa kestävämmin. Turunen toi esille useita tapoja kestävään yritystoimintaan, kuten kirpputorit, jotka ottavat myyntiin vain sellaisia tuotteita, joiden ovat todenneet olevan kestäviä. Myös tekoälyä hyödyntämällä voidaan ohjata kuluttajia tekemään kestävämpiä valintoja. Niinikosken esimerkissä asiakas voisi ottaa kuvan hajonneesta vaatteesta, jonka pohjalta tekoäly osoittaisi hänelle kolme vaihtoehtoa, kuinka vaatteen voi kunnostaa.

Joustavaa elinikäistä oppimista

Tutkintokoulutusten kehittämisen lisäksi alalle tarvitaan joustavia mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen. Ammattilaisilta vaaditaan kykyä hyödyntää teknologiaa, ymmärrystä ekologisesta tuotekehityksestä, osaamista suunnitella tuotteita kiertotalouden näkökulmasta sekä kestävän kehityksen periaatteisiin pohjaavaa yritysosaamista. 

Yksi hankkeen tavoitteista oli kehittää niin sanottuja mikro-opintoja, kuten tutkinnon osia pienempiä opintoja. Haasteena näiden opintojen tunnistamisessa on kansainvälisesti vaihtelevat käytännöt koulutusten laatuvaatimuksista sekä tunnustamisessa. Hankkeessa luotu oppimiskokonaisuus on vapaasti suoritettavissa verkkoalusta Moodlessa. Kevään aikana julkaistaan myös yrityshaastatteluiden pohjalta tehty tutkimusraportti.

Tutustu oppimiskokonaisuuteen: Sustainable Textile and Clothing learning concept (metropolia.moodle.fi)

Lue lisää hankkeesta: 

SusTexEdu

Takaisin ylös

Lisätietoja antaa

Tagit:
Uutinen
Kehittäminen
Kestävä kehitys
Vastuullisuus